Tyrkiet tilbyder en bred selektion
af aktiviteter og underholdning for
den enkelte person. Tyrkiet har mange
positive sider, som gør det til et
herligt land at besøge bla. den varme
sommer og milde vinter, de kilometer
lange sandstrande, venlig og hjælpsom
befolkning samt maser af nature og
kultur. Den eneste måde at opleve
alt dette på er at besøge landet selv.
At Tyrkiet er grænsen mellem Europa
og Asien giver det mange fordele som
andre lande ikke kan tilbyde. Vores
projekter er placeret langs den tyrkiske
riviera af den grund, at vi her har
længere somre og mildere vintre. Dette
gør også at den kapitale vækst er
højere i disse områder samt større
muligheder for udlejning. Sydkysten
i Tyrkiet har mange fantastiske kulturer
og historier uforstyrret af andre
områder.
Med de flotte Taurusbjerge i baggrunden
er alt dette med til at give området
den rigtige sydlandske atmosfære.
Først når du har besøgt landet selv
og set hvad Tyrkiet har at tilbyde,
vil du begynde at føle dig hjemme
her og som mange af vores nuværende
kunder, begynde at leve din drøm.
Tyrkiet har en europæisk
del (det østlige Trakien) og
en asiatisk del (den anatolske halvø
og tyrkisk Armenien). De to dele er
adskilte af Dardanellerne, Marmaris
havet og Bosporusstrædet. Landet
udgør således en form
for «bro» mellem Asien
og Europa. Østtrakien der ligger
i det sydøstligste hjørne
af Balkan udgør kun 1/30 af
landets samlede areal. Det består
af tør steppe, Istranca bjergkæden
og et bakket område, der er
egnet til landbrug. Anatolien er en
bjergrig region med mange søer
og sumpe. I nord løber Pontica
bjergkæden og i syd Tauro kæden,
der afgrænser den anatolske
højslette. Mod øst hæver
bjergene sig og fortsætter over
i den armenske højslette: I
den aller østligste del rejser
det armenske massiv sig, og hovedbyen
i dette område er Van, der er
præget af vulkansk aktivitet
og nogle gange jordskælv. Landet
er overvejende et landbrugsland, og
manglen på naturlige ressourcer
har vanskeliggjort dets industrialisering.
Svovldioxyd forureningen i Istanbul
er meget høj og Marmaris havet
er forurenet med kviksølv.
Folket: Vore dages
tyrkere nedstammer fra etniske grupper
fra Centralasien, der efter det 11.
århundrede slog sig ned i Anatolien.
Der findes endvidere minoriteter af
kurdere (20%), arabere (1,5%), jøder,
grækere, georgiere og armenere,
hvis rettigheder til selvstændig
kulturel udfoldelse (herunder undervisning
på deres egne sprog) er stærkt
begrænsede.
Religion: Overvejende
islamisk (80% sunnier og 20% aleviter,
der er ikke-ortodokse shiiter).
Sprog: Tyrkisk (officiel
og dominerende) samt de etniske minoriteters
sprog
Politiske partier:
Den sande vejs Parti (DYP) ledet af
Tansu Ciller; Moderlandspartiet (ANAP);
Socialdemokratiet (SHP); Demokratisk
Venstreparti (DSP), der er centrum-venstreorienteret;
Nationalistisk Aktionsparti; Demokratisk
folkeparti (SHP); Folkets Republikanske
Parti; Arbejdets Nationalistparti;
Socialistpartiet; Dydens islamiske
Parti (PIV, efterfølger til
det forbudte Velfærdsparti);
Partiet for Demokrati (DEP), pro kurdisk,
forbudt i 1994. Det største
parti under jorden er: den Kurdiske
kongres for frihed og Demokrati (KADEK)
- fra april 2002 efterfølger
til Kurdistans Arbejderparti (PKK),
den kurdiske selvstændighedsbevægelse.
Sociale organisationer:
Sammenslutningen af tyrkiske Fagforbund
har 2 millioner medlemmer, og den
Progressive sammenslutning af tyrkiske
Fagforbund har ½ million.
Officielt navn: Türkiye
Cumhuriyeti.
Administrativ inddeling:
74 provinser
Hovedstad: Ankara
3.131.000 indb. (1999).
Andre vigtige byer:
Istanbul, 9.500.000 indb.; Izmir,
2.272.500 indb.; Adana 1.137.100 indb.;
Bursa, 1.164.400 indb.; Gaziantep,
778.200 indb. (2000).
Regering: Ahmet Necdet
Sezer, præsident siden 5. maj
2000. Recep Tayyip Erdogan, premierminister
og regeringschef siden marts 2003.
Parlamentet har 550 pladser.
Nationaldag: 29.
oktober (Republikkens dag, 1923)
Væbnede styrker:
639. 000 soldater; 390.000 rekrutter
(1996).
Paramilitære
styrker: 70.000 (Gendarmeri-Nationalgarde);
50.000 reservister.
Anatolien har været
beboet i tusinder af år. I det
8. århundrede f.v.t. grundlagde
grækerne byen Byzans ved det
strategisk vigtige Bosporusstræde,
hvorigennem trafikken mellem Sortehavet
og Middelhavet passerer. Efter at
romerne i år 96 f.v.t. havde
erobret Byzans, beordrede kejser Konstantin
dens genopbygning, gav den navnet
Konstantinopel og gjorde den til hovedstad
for det østlige Romerrige.
Den overlevede et århundrede,
efter Roms og det vestlige Romerriges
fald i hænderne på mongolerne.
1453-1918 Det osmanniske
imperium
Tyrkerne angreb Konstantinopel i 1453,
gav den navnet Istanbul og gjorde
den til hovedstad for det blomstrende
osmanniske imperium. I det 16. århundrede
strakte imperiet sig fra det nuværende
Algeriet i vest til Kaukasus i øst,
fra Ungarn i nord til den sydligste
del af den arabiske halvø i
syd, og befolkningen rundede de 50
millioner - 10 gange flere end i det
daværende Storbritannien. Vestlige
besøgende forundredes over
regeringens effektivitet og rigdom,
og den respekt den havde for bøndernes
rettigheder. Dette forklarer også,
hvorfor kristne bønder på
Balkan hyppigt sluttede sig til de
«troløse» muslimer
i kampen mod den kristne adel og kirke.
Alligevel begyndte
imperiet fra det 17. århundrede
at blive overhalet af den imponerende
teknologiske udvikling og aggressive
handelsmæssige ekspansion i
Vesteuropa. Da portugiserne åbnede
handelsruten syd om Kap det Gode Håb,
blev det osmanniske monopol på
handelen mellem Europa og Østen
gradvist nedbrudt. Selv imperiets
egne grænser måtte give
efter for det angreb fra europæiske
handelsmænd, der indførte
franske, engelske og hollandske varer
i det østlige Middelhav.
Udviklingen for det
tyrkiske imperium kom til at foregribe
den historie, der senere skulle overgå
de store civilisationer i Indien og
Kina. Alt blev omdannet til et perifert
marked, som blev påtvunget de
europæiske produkter, og som
til gengæld leverede de nødvendige
fødevarer og råstoffer
til industriudviklingen og arbejdsmarkedet
i Europa. De tyrkiske håndværkere
gik fallit, den lokale tekstilindustri
kunne ikke konkurrere med den britiske
teknologi, og bønderne blev
stadig fattigere, fordi de var nødt
til at betale priserne for importerede
produkter.
I det 19. århundrede
forsøgte en moderniseringsbevægelse
kendt som Tanzimat at indføre
europæiske ideer og centralisere
staten ved at drage nytte af den moderne
teknologi, telegrafen og jernbanerne.
Der blev undertegnet aftaler med Storbritannien
og Tyskland, men den rigelige kapital
og varemængde øgede blot
den tyrkiske afhængighed af
Europa. Den væsentligste konsekvens
var, at den enorme tyrkiske udenlandsgæld
gjorde landet til «Europas paria».
Pga. utilfredsheden
med den autokratiske regering udvikledes
i starten af det 20. århundrede
den første hemmelige organisation
indenfor universiteter og militærakademier.
Det var de «unge tyrkere»,
der i 1908 stod i spidsen for et oprør
i Makedonien. I løbet af få
dage blev sultan Abdul Hamid tvunget
til at acceptere, at der blev indført
en forfatning, der begrænsede
hans magtbeføjelser. Året
efter blev han tvunget til at træde
tilbage. Han blev erstattet af Mohamed
V, der overdrog den virkelige magt
til de Unge Tyrker. De udviklede en
nationalistisk politik, der bragte
dem i modsætning til landets
udenlandske handelspartnere og en
række af landets etniske minoriteter
- især grækere og armenere.
1918 Det osmanniske
imperiums sammenbrud
Under den 1. verdenskrig allierede
Tyrkiet sig med det Tyske Andet Rige
og det østrig-ungarske imperium,
og sammen med disse gik det under.
Det osmanniske imperium faldt sammen,
og på den arabiske halvø
og på Balkan opstod mange små
autokratiske stater. De etniske minoriteter
indenfor Tyrkiets egne grænser
blev voldsomt undertrykt. I 1915 blev
omkring 800.000 armenere dræbt,
under hvad der er blevet kaldt «det
20. århundredes første
folkemord».
De betingelser landet
blev påtvunget med Sèvres
traktaten i 1920 var så ydmygende,
at militærchefen Mustafá
Kemal (senere kendt som Kemal Atatyrk)
afsatte sultan Mohamed VI, der havde
skrevet under på aftalen, og
indledte en national befrielseskrig.
I sidste ende opnåede han en
ny traktat, der blev underskrevet
i Lausanne i 1923. Landet blev fritaget
fra at skulle betale krigsskadeerstatninger,
og de privilegier de udenlandske handelsfolk
havde fået (kaldet «kapitulationer»)
blev atter ophævet. Til gengæld
blev Bosporusstrædet og Dardanellerne
erklæret for internationalt
farvand, der i fredstid skulle kunne
besejles af både fra alle lande.
Atatyrk proklamerede
republikken og indførte en
ny forfatning. Regeringen indledte
en proces med hurtig modernisering,
kirke og stat blev adskilt, fredagen
som muslimsk helligdag blev afskaffet,
og søndagen blev i stedet gjort
til helligdag, det arabiske alfabet
blev erstattet med det latinske, og
kvinderne blev beordret til at opgive
sløret.
Efter Atatyrks død
i 1938 bevarede militæret sin
indflydelse på den tyrkiske
politik. Regeringen knuste venstrefløjsgrupperne,
der var vokset under indflydelse fra
den russiske revolution og under kampen
mod neokolonialismen.
Efter den 2. verdenskrig
blev landet USA's allierede og blev
omdannet til en anti-sovjetisk bastion.
USA byggede store militærbaser
på tyrkisk territorium, og gradvist
blev den nationalistiske militære
doktrin erstattet med Pentagons koncept
for «national sikkerhed».
Efter indflydelse fra USA indførte
Tyrkiet et flerpartisystem og gav
tilskyndelser til udenlandske investeringer.
Selv om økonomien fortsat var
afhængig af landbrugseksporten,
var der ikke længere jobs nok
i landområderne, og de unge
begyndte derfor at emigrere til byerne
og landene i Vesteuropa - især
Vesttyskland.
Den tyrkiske militære
invasion af Cypern i 1974 medførte
øens deling, og fik den socialdemokratiske
premierminister Bulent Ecevit til
at træde tilbage. Den konservative
Suleiman Demirel vandt efterfølgende
over Ecevit, men rivaliseringen mellem
begge ledere hindrede gennem resten
af årtiet dannelsen af en stabil
regering.
1980 Militærkup
I 1980 blev Demirel væltet af
militæret, og general Kenan
Evren overtog præsidentposten.
Der blev udformet en ny aftale om
USA's militærbaser i landet,
og Tyrkiet begyndte at modtage 1 million
dollars årligt i leje for disse.
De faglige organisationers og politiske
partiers aktiviteter blev forbudt,
og den tyrkiske regering blev fra
udlandet beskyldt for krænkelser
af menneskerettighederne.
I 1983 blev der vedtaget
en ny forfatning, og der blev indledt
en politisk åbning, der først
og fremmest havde til formål
at berolige de vesteuropæiske
kritikere. Den nye regering satte
sig som mål, at blive optaget
i EF, gav nye impulser til moderniseringen,
fjernede sig fra mere nationalistiske
politikker og accepterede den økonomiske
liberalisme.
Den fortsatte rivalisering
mellem de traditionelle partier ledet
af den konservative Demirel og socialdemokraten
Ecevit banede i 1987 vejen for Moderlandspartiets
valgsejr. Den nye premierminister
Turgut Özal kastede landet ud
i omfattende privatiseringer, økonomisk
liberalisering og fremme af eksporten.
Programmet var udformet af IMF og
Verdensbanken, der forsikrede, at
med denne politik ville landet blive
rigt og blive optaget i EF - et populært
mål i et land hvor alle familier
har mindst et medlem, der arbejder
i Vesteuropa. Men de politiske friheder
fulgte ikke i samme grad trop, og
Fællesmarkedet udsatte derfor
behandlingen af den tyrkiske ansøgning,
og fremførte at det skyldtes
den høje inflation og arbejdsløshed,
manglen på socialpolitik og
konflikten med Grækenland. Disse
forhold hindrede en hurtig optagelse.
Özal blev beskyldt
for nepotisme, korruption og manglende
føling med de sociale konsekvenser
af hans økonomiske politik.
Han led derfor et sviende nederlag
ved kommunalvalget i marts 1989. Alligevel
fik han sig manøvreret således,
at parlamentet i oktober samme år
udpegede ham til præsident.
Han blev dermed den første
civilperson i flere årtier,
der beklædte denne post. Siden
1984 havde den kurdiske separatistbevægelse
PKK ført væbnet kamp
i Kurdistan, og fra 1990 ramte denne
kamp den tyrkiske stat stadig hårdere.
Da blokaden mod Iraq
blev indledt i august 1990 - efter
invasionen af Kuwait - afbrød
Tyrkiet den irakiske strøm
af olie gennem sit territorium. Selv
om Tyrkiet ikke bidrog med soldater
til den USA ledede alliance mod Iraq,
tillod landet at dets flybaser og
de nordamerikanske baser blev brugt
som udgangspunkt for de massive bombardementer
af Iraq. Oppositionen stillede alvorlige
spørgsmålstegn ved denne
politik, eftersom det forværrede
relationen med et naboland i en zone
der var spændt pga. den kurdiske
separatisme. (Se Golfkrigen)
Ankara frygtede desuden,
at et muligt selvstændigt irakisk
Kurdistan ville kunne «smitte»
kurderne i Tyrkiet. Det kurdiske folk
strækker sig over landene Tyrkiet,
Syrien, Iran og Iraq. Det er verdens
største etniske minoritet uden
eget land. Alene i Tyrkiet bor der
ca. 15 millioner kurdere, der ikke
har ret til deres eget sprog eller
kulturelle identitet.
I oktober 1991 trængte
den tyrkiske hær med støtte
fra fly og helikoptere ind i den nordlige
del af Iraq for at angribe PKK baser.
Kurdiske kilder fordømte bombardementerne
af civilbefolkningen.
Ved parlamentsvalget
20. oktober sejrede Suleiman Demirels
Den sande vejs Party (DYP) med 27
% af stemmerne og 178 af parlamentets
450 pladser. Det spinkle flertal tvang
Demirel til at indgå en alliance
med det Folkelige Socialdemokratiske
Parti (SHP) under ledelse af Erdal
Inönü. Det havde fået
21 % af stemmerne. Moderlandspartiet
(ANAP) havde fået 24 % af stemmerne,
og erklærede at det gik i opposition.
Demirel blev stillet
overfor et underskud på statsbudgettet
på 6 milliarder dollars, en
udlandsgæld på 44 milliarder
og en årlig inflation på
70 %. Bortset fra de fundamentalistiske
bevægelser var alle politiske
partier enige om, at landets vigtigste
politiske målsætning var
optagelsen i EU.
Den 14. november
stødte et philippinsk fragtskib
med tusindvis af får sammen
med et libanesisk skib mellem Sortehavet
og Marmarishavet, tæt ved Istanbul.
Fragtskibet Madonna Lilli sank på
29 meters vand og tog hele sin last
med sig. Fårenes forrådnelse
på bunden af havet, den omfattende
udvikling af metangas og opbrugningen
af ilten i vandet blev af eksperter
karakteriseret som en økologisk
tidsindstillet bombe. Episoden satte
samtidig fokus på forureningen
af Tyrkiets mest befolkede by. Kanalerne
der gennemkrydser byen er stærkt
forurenede som følge af udledningen
af ubehandlet spildevand, der har
dræbt alt liv ned i en dybde
af 20 meter under havoverfladen.
Kvindeorganisationen
Purple roof women's shelter foundation
var blevet dannet i 1980. Den fremlagde
i 1991 undersøgelser af mænds
vold mod kvinder. Resultaterne viste,
at 45 % af de tyrkiske mænd
er enige i at det er korrekt at straffe
kvinder, når de ikke adlyder
deres mænd. Undersøgelsen
viste samtidig, at 1 ud af hver 4.
enlige kvinder og 1 ud af hver 3.
gifte udsættes for vold.
Under premierminister
Demirels rejse i de kurdiske provinser
i december blev han tvunget til at
anerkende det kurdiske folks identitet.
I alle landsbyer blev regeringsdelegationen
modtaget af indbyggere, der krævede
respekt for menneskerettighederne,
stop for aggressionen og ophør
med torturen af de politiske fanger.
Midt i 1992 erklærede
det forbudte PKK, at det havde dannet
en krigsregering og en Nationalforsamling
i det område, den anser for
Kurdistan, og som inkluderer dele
af Tyrkiet og Iraq. Få dage
senere og sammenfaldende med det kurdiske
nytår (Newroz) udbrød
der et folkeligt oprør i de
sydøstlige provinser, og det
kom til voldelige sammenstød
- især i byen Cizre - mellem
partisaner og tyrkiske sikkerhedsstyrker.
Efter den tyrkiske indenrigsminister
Ismet Sezgins besøg i Damaskus
i april, offentliggjorde Tyrkiet og
Syrien en aftale til bekæmpelse
af kurdiske «terroristorganisationer».
Den syriske regering gik med til at
lukke PKK's træningslejre i
landet, og skærpe kontrollen
ved den fælles grænse.
I 1992 tvang Europarådet
regeringen til at mindske undertrykkelsen
af det kurdiske folk. De tyrkiske
myndigheder gik med til at løslade
5.000 politiske fanger, og tillod
udgivelsen af to kurdisk sprogede
dagblade. I november satte EU 1996
som frist for optagelse af Tyrkiet
i toldunionen, der skulle være
første skridt på vej
mod fuldstændig optagelse i
unionen.
I april 1993 døde
præsident Turgut Özal,
og premierminister Demirel blev valgt
til hans efterfølger. Tansu
Ciller der havde været økonomiminister
overtog nu ledelsen af DYP og blev
udnævnt til landets første
kvindelige premierminister. Hendes
regeringsprogram blev godkendt af
parlamentet i juli. Det rummede en
accelereret privatiseringsbølge,
reformer af retsvæsenet samt
stop for offentlige investeringer,
for at få nedbragt budgetunderskuddet
på 9,4 milliarder dollars. Samme
måned gennemførte offentligt
ansatte en to-dages strejke og demonstrationer
i Ankara, Istanbul og Izmir i protest
mod de massefyringer der var lagt
op til med privatiseringsprogrammet.
Omkring 700.000 arbejdere deltog i
protesterne.
PKK erklærede
nu ensidig våbenhvile, og tilbød
at opgive kravet om dannelse af en
selvstændig kurdisk stat, til
gengæld for indledning af formelle
forhandlinger med regeringen. Tilbuddene
førte dog ingen vegne, og efter
flere udflugter fra regeringens side
erklærede PKK i slutningen af
maj «total krig» mod Ankara,
og indledte en række aktioner
i europæiske byer. Specielt
i Tyskland der leverede betydelig
militær bistand til Tyrkiet.
Den tyrkiske hær
udvidede sine offensiver gennem 1994,
tvang indbyggerne i hundredevis af
kurdiske landsbyer til at forlade
deres hjem og bombede irakisk Kurdistan
for at ødelægge PKK's
baser.
Den stigende islamisering
af Tyrkiet blev tydelig gennem 1995
op til valget i december. Bevægelsens
vigtigste repræsentant var Velfærdspartiet,
der under valgkampen lovede at danne
islamiske organisationer for at dæmme
op for NATO's og EU's indflydelse.
Valget gjorde det til landets største
parti med 158 af parlamentets 550
pladser.
DYP under ledelse
af premierminister Ciller og det centrum-højreorienterede
Moderlandspartiet (ANAP) overvandt
deres indbyrdes modsætninger,
for at hindre at islamisterne kom
til magten, og dannede uventet en
regeringskoalition under ledelse af
Mesut Yilmaz fra ANAP. Den indsattes
i marts 1996, men alliancen brød
hurtigt sammen, og DYP besluttede
i stedet at regere sammen med islamisterne,
efter at Necmettin Erbakan i juni
var blevet udnævnt til regeringschef.
I april underskrev
landet en militæraftale med
Israel, hvilket forværrede dets
relationer med en række arabiske
lande - især Syrien. Spændingerne
øgedes yderligere den 24. april,
da Ankara af «tekniske årsager»
besluttede midlertidigt at afbryde
vandet gennem Tyrkiets kontroversielle
dæmninger over Eufrat floden.
Det tvang de syriske myndigheder til
at rationere vandet i Damaskus kun
få dage før den muslimske
højtid, Aïd el Adha.
1997 var præget
af stadig konfrontation mellem Erbakans
regering og den verdslige opposition,
der blev støttet af de væbnede
styrker. Militærets ledelse
fremlagde beviser, der knyttede Velfærdspartiet
sammen med islamiske organisationer,
der var erklæret illegale af
den forrige regering og som arbejdede
under jorden. Samtidig hævdede
militæret, at de var mere farlige
end de separatistiske kurdere i PKK.
Præsidenten besluttede derfor
i juni at fjerne Erbakan fra magten.
I stedet blev Mesut Yilmaz indsat
på posten som premierminister.
Samtidig beskyldte landets højeste
retsinstans, Forfatningsdomstolen
Erbakan for at bringe landet «på
randen af borgerkrig og konspirere
mod dets sekulære forfatning».
I forlængelse heraf blev Velfærdspartiet
forbudt.
Den tyrkiske menneskerettighedsorganisation
- som iflg. nogle iagttagere har forbindelser
med separatiske kurdere - opgjorde,
at gennem 1997 var 114 tilbageholdte
i politiets varetægt døde,
366 var blevet torteret og 66 forsvundet.
I september krydsede
20.000 tyrkiske soldater og 100 tanks
ind i Irakisk Kurdistan for at ødelægge
PKK baser. De tyrkiske styrker fik
støtte fra irakiske kurdere
i Kurdistans Demokratiske Parti (KDP)
og omringede PKK baser nær grænsen
til Iran. PKK beskyldte KDP under
Massud Barzanis ledelse for at «forråde
den kurdiske sag». Iran fordømte
den tyrkiske invasion af Iraq og erklærede,
at «uanset de problemer det
kan volde i forbindelserne med Baghdad,
må de internationale grænser
respekteres».
Tyrkiet var et af
de 11 lande, der ønskede optagelse
i EU, men udeblev alligevel fra en
konference i London i april 1998,
hvor de andre 10 ansøgerlande
mødtes med de 15 EU medlemmer.
Regeringen i Ankara erklærede,
at udeblivelsen skyldtes Grækenlands
veto mod dets optagelse.
I april 1998 overgav
den mest kendte af PKK's kommandanter,
Semdin Sakik sig i det nordlige Iraq
til styrker ledet af den irakisk kurdiske
leder Barzani. Som begrundelse angav
han frygten for at blive henrettet
af sit partis leder, Abdullah Öcalan.
Sakik var blevet fritaget for kommandoen
over operationerne i det sydøstlige
Tyrkiet, i den bjergrige Tunceli region.
Festligholdelsen
i oktober af 75 året for oprettelsen
af den moderne tyrkiske stat og 60
året for Kemal Atatürks
dødsfald blev af regeringen
udnyttet til at forstærke den
verdslige stats centralisering. Offensiven
mod landets islamiske politiske kræfter
var blevet indledt i januar, da Forfatningsdomstolen
besluttede, at Velfærdspartiet
skulle opløses og at Necmettin
Erbakan og andre ledere af partiet
de følgende skulle holde sig
udenfor politik. I det forbudte partis
sted dannedes øjeblikkeligt
Dydens Parti. I september bekræftede
en appelret en dom på 10 måneders
fængsel til Istanbuls islamiske
borgmester, Recep Tayyip Erdogan.
I slutningen af 1998
mistede PKK lederen Abdullah Öcalan
sit asyl i Syrien, hvilket sendte
ham på rundrejse til en række
europæiske lande i søgen
efter asyl. I februar 1999 blev han
kidnappet af det tyrkiske efterretningsvæsen,
da han forsøgte at søge
asyl i Grækenlands ambassade
i Kenya. Det udløste et voldsom
kurdisk raseri i Europa, hvor kurdiske
grupper besatte græske ambassader
i protest mod «udleveringen»
af deres leder. Efter en længere
proces blev Öcalan i juni dømt
til døden, på trods af
at han havde bedt om nåde, og
foreslået at en mildere straf
kunne bane vej for forståelse
mellem kurderne og Ankara. Men PKK's
militære svækkelse og
organisationens krav om løsladelse
af sin leder førte til, at
en appelret i november stadfæstede
dødsdommen.
Valget i april 1999
blev vundet af det Venstre-demokratiske
Parti med 22,3 % af stemmerne og 136
pladser i parlamentet. Nationalistbevægelsen
måtte nøjes med 18,1
% af stemmerne og 129 pladser. Islamisterne
fra Dydens Parti kom ind på
3. pladsen 15,5 %, Fædrelandspartiet
fik 13,3 % og Den rette vejs Parti
12,1 %.
Med overvældende
flertal godkendte parlamentet i juni
dannelsen af en ny regering, der forpligtigede
sig til at knuse de kurdiske partisaner
i landets sydøstlige hjørne.
I den nye regering indgik Bülent
Ecevits Venstre-demokratiske Parti,
den ultrahøjreorienterede Nationalistbevægelse
og et lille centrums-højreorienteret
parti.
Grækenlands
samarbejde i forbindelse med tilfangetagelsen
af Öcalan, og den nødhjælp
Grækenland sendte til Tyrkiet efter jordskælvet i august 1999
forbedrede forholdet mellem de to
arvefjender. Den græske regering
ophævede sit veto mod tyrkisk
og Cyperns optagelse i EU. Efter 36
års venten blev Tyrkiet i december
1999 inviteret til at mødes
med EU.
Dødsdommen
over Öcalan blev i januar 2000
stillet i bero i afventen af en kendelse
fra den europæiske menneskerettighedsdomstol.
I februar erklærede en PKK kongres,
at bevægelsen ville opgive den
væbnede kamp, og præsenterede
samtidig en plan på 7 punkter
for sin omdannelse til politisk parti.
Under 3. valgrunde
blev Ahmet Necdet Sezer i maj valgt
af parlamentet til præsident
for en 7 årig periode. Det forventedes
at Sezer - der er en kendt forsvarer
af demokratiske rettigheder - ville
kunne gennemføre de nødvendige
reformer, for at Tyrkiet kan optages
som medlem af EU. Måneder efter
blev Ecevit udpeget af parlamentet
til premierminister med stort flertal.
I juli 2001 dannede
muslimske kredse partiet Saadet («lykke»),
der efterfulgte Dydens Parti, der
var blevet forbudt af forfatningsdomstolen
en måned tidligere for at gennemføre
anti-sekulære aktiviteter.
Sammen måned
kendte den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
Tyrkiet skyldig i krænkelse
af græsk cyprioternes menneskerettighederne
under Tyrkiets besættelse af
Cyperns nordlige del. I et forsøg
på åbning tillod den tyrkiske
regering i marts 2002 rørføringen
af en gasledning gennem Tyrkiet til
forsyning af Grækenland med
energi.
I januar 2002 genvandt
de tyrkiske kvinder retten til ejendom
og arvefølge. Rettigheder der
var blevet elimineret ved Atatürks
død.
Ved parlamentsvalget
i november fik muslimerne samlet i
Partiet for retfærdighed og
Udvikling 34,3% af stemmerne og 365
af parlamentets 550 pladser. På
andenpladsen fik Folkets Republikanske
Parti 19,4% af stemmerne. Selvom Retfærdighedspartiets
leder, Erdogan, blev hindret i at
stille ved valget i 2002, så
lovede hans parti i dets valgkampagne
at fjerne de sekulære principper
fra forfatningen. Abdullah Gul fra
partiet blev istedet udnævnt
til premierminister, og først
i marts 2003 kunne overdrage denne
post til Erdogan, da en række
politiske hindringer var ryddet af
vejen.
Erdogans popularitet
var bl.a. baseret på hans opofrende
arbejde, der havde banet vejen til
universitetet og overborgmesterposten
i Istanbul, selv om han stammer fra
en fattig familie. Ved sin tiltræden
erklærede han, at han ville
orientere sit politiske arbejde mod
at sikre Tyrkiets optagelse i EU,
gennem tilpasning af landets lovgivning
til EU's krav. Med Retfærdighedspartiets
magtovertagelse fik NATO sit første
medlemsland med en muslimsk regering.
Året forinden
var forbrugerpriserne i landet steget
45%, og 50% af statens udgifter var
bundet til betaling af renter og afdrag
på landets udlandsgæld.
Det måtte derfor optage et lån
i IMF der blev givet på betingelse
af yderligere offentlige besparelser
og skattestigninger.
Samme måned
som Erdogan overtog premierministerposten
besluttede parlamentet ikke at give
USA tilladelse til at anvende dets
baser i Tyrkiet til dets forestående
angrebskrig mod Iraq. Tyrkiet tillod
dog USA at anvende dets luftrum til
krigsmæssige overflyvninger.
I juli 2003 vedtog
parlamentet love omkring kurdernes
rettigheder og afskaffede fuldstændig
dødsstraffen. Med dette skridt
blev Abdullah Öcalans dødsstraf
samtidig automatisk konverteret til
livsvarigt fængsel. Alligevel
besluttede Kongressen for frihed og
demokrati i Kurdistan (KADEK - efterfølgeren
til PKK) i september at afbryde den
ensidige våbenhvile, der havde
været i kraft siden 2001. Det
skete med henvisning til, at sikkerhedsstyrkerne
ikke fulgte den nys vedtagne lovgivning.
I november kostede
et bilbombeattentat foran en jødisk
synagoge i Istanbul 25 livet, og over
200 blev såret. To dage senere
blev yderligere 25 dræbt ved
to koordinerede attentater mod en
britisk bank og det britiske konsulat
i Istanbul.
EU kommissionen skulle
i oktober 2004 tage endelig beslutning
om igangsætning af optagelsesforhandlinger
i EU med Tyrkiet. Dette blev besluttet
under EU topmødet i København
i december 2002. I februar fremsendte
kommissionen et projekt til regeringen
i Ankara for at sikre en mere effektiv
beskyttelse af kurdernes rettigheder.
Det skete på baggrund af en
rapport fra Amnesty International,
der omtalte 30.000 mord, tusinder
af forsvindinger, massiv ødelæggelse
af landsbyer, tortur, elendige forhold
i fængslerne, voldtægt
af kvindelige fanger mv., altsammen
udført af tyrkiske sikkerhedsstyrker
og militær.
Samtidig opfordrede
EU kommissionen den tyrkiske regering
til at ratificere Rom statutterne
og dermed tilslutte sig den Internationale
Straffedomstol (ICC), begrænse
antallet af militærfolk i det
Nationale Sikkerhedsråd, der
har en overordnet funktion ifht. andre
statslige institutioner, og endelig
opløse de «specielle
sikkerhedstribunaler» pga. deres
konstante overtrædelser af menneskerettighederne.
Samtidig opfordrede kommissionen regeringen
til at indlede forhandlinger for at
sikre erstatning for de overgreb Tyrkiet
havde begået mod græsk-cyprioter
på Cypern.
I april 2004 gennemførte
indbyggerne i Cypern an parallel dobbeltafstemning
om genforening og om optagelse i EU.
I begge befolkningsgrupper var der
enighed om optagelse i EU, men græsk-cyprioterne
stemte mod genforening, mens tyrk-cyprioterne
stemte for. Som følge af optagelsesforhandlingerne
mellem Cypern og EU var den paradoksale
konsekvens imidlertid, at den græsk-cypriotiske
del blev optaget, mens den tyrk-cypriotiske
nordlige del af landet forblev isoleret.
Holdningen i EU var stærkt kritisk
overfor græsk-cyprioternes «Nej»
til genforening, og EU besluttede
derfor at give omfattende udviklingsbistand
til det nordlige Cypern, der pga.
græsk modstand nu lå udenfor
EU.
Gennem de sidste
årtier har de tyrkiske narkokarteller
fået kontrol over heroinhandlen
i Europa, der fordeler heroin til
30 mio. europæere. Fra Europa
kommer de stoffer der i Tyrkiet anvendes
til raffineringen af heroinet, og
landet er på den måde
blevet knudepunkt for narkohandlen
mellem Asien og Europa.
I juni gennemførte
NATO et ministertopmøde i Istanbul
under store sikkerhedsomstændigheder.
Topmødet blev mødt af
demonstrationer fra tyrkiske pacifister
og miljøforkæmpere og
kostede 4 dræbte og mange sårede
efter attentater i Istanbul og Ankara.
Det lykkedes ikke på mødet
USA at få Tyrkiet til at deltage
i besættelsen af Iraq. Tyrkiet
havde besluttet at indskrænke
sig til bilateral hjælp til
sit naboland. Det var dog især
modstand fra tysk og fransk side der
hindrede USA's plan om at engagere
NATO i besættelsen af Iraq.
I september erklærede
EU kommissionen, at der ikke kunne
indledes optagelsesforhandlinger med
Tyrkiet før landet gennemførte
reformer af sin straffelov. Det tyrkiske
parlament suspenderede imidlertid
behandlingen af reformer af straffeloven,
efter at en række parlamentarikere
havde fremsat forslag om at indføre
artikler, der skulle kriminalisere
utroskab. Iflg. EU komissionen ville
en sådan kriminalisering være
imod retsnormerne på kontinentet.
Kommissionens talsmand, Jean- Christopher
Filori erklærede, at der ikke
kunne indledes optagelsesforhandlinger,
hvis reformen ikke var gennemført
inden 6. oktober. Denne dag havde
kommissionen nemlig planlagt offentliggørelsen
af en rapport der skulle konkludere,
om Tyrkiet opfyldte de politiske og
økonomiske kriterier for at
kunne indlede optagelsesforhandlinger.
Det førte samme måned
til et sammenstød mellem Erdogan
og den europæiske udvidelseskommissær,
Günter Verheugen, da Erdogan
erklærede, at EU ikke skulle
blande sig i indre tyrkiske anliggender.
Tyrkiet endte dog med at vedtage reformerne,
og EU kommissionen anbefalede i starten
af oktober, at der kunne indledes
optagelsesforhandlinger.
Optagelsesforhandlinger
vil dog ikke automatisk føre
til tyrkisk optagelse. På den
yderste europæiske højrefløj,
deriblandt i den danske regering og
dets racistiske støtteparti,
er der stor modstand mod tyrkisk optagelse,
pga. den «islamofobi»
den samme højrefløj
har spredt siden 1990'erne. Den folkelige
stemning i Frankrig trækker
også i denne retning, selvom
den franske regering formelt støtter
optagelsesforhandlinger. Langt større
opbakning til optagelse findes i Tyskland
og Storbritannien, og USA's præsident
Bush har også talt varmt for
optagelse, hvilket der dog kan ligge
andre grunde bag.
Luksus Lejlighed og Villa i Tyrkiet. Bolig investering - køb med vores totalservice.
Luksus Lejlighed og Villa i Tyrkiet. Bolig investering - køb med vores totalservice. Vi guider dig og hjælper dig igennem alle spørgsmål der måtte dukke op. Lejlighed med Havudsigt - Property Real Estate i Tyrkiet sælger ejendom / lejlighed / bolig i Alanya, Mahmutlar, Side og Kemer. Luxus lejligheder - ønske Villaen har den. Lejlighed villa villaer lejligheder ejendomme til salg i tyrkiet.
Se Tyrkiet - lej
/ køb en lejlighed / bolig
i Tyrkiet ved Alanya / Mahmutlar
|