Bolig / Lejlighed / Villa i Alanya i Tyrkiet

 

 

Tjeneste

Besigtelsesrejser
Købeprocedure
Efter købet


Besigtigelsesrejser

Hvis du har snakket men en af vores erfarne salgskonsulenter, og kommet så langt at du beslutter at komme til Tyrkiet for at bese boliger, kan vi hjælpe med at arrangere turen.

- Fly
- Transport
- Hotel

Under en inspektionstur med Property vil du få din egen personlige salgs konsulent med rundt, som med glæde vil hjælpe dig med at få besvaret alle spørgsmål du måtte have. Du vil få fremvist relevante emner under de kriterier der er snakket om på forhånd og din salgs konsulent vil give dig professionelle meninger på hvilke investeringer / boliger der vil passe bedst til dig og dine ønsker.

Under denne inspektionstur vil du også komme forbi vores hovedkontor, hvor du kan møde resten af teamet samt se evt. nye projekter.  

Beslutter du at købe en bolig igennem os, refunderer vi selvfølgelig dine rejsebilletter brugt ved besigtigelses rejsen. Dog max for 2 personer og max 175 euro pr. person der står på skødet.

Til toppenTil toppen


Købeprocedure

Købeproceduren i Tyrkiet er forskellig fra den danske procedure. Derfor bestræber vi os på at gøre det så simpelt og enkelt som muligt.
 
M&C Property er ansvarlig for alle aspekter af salget og for alle de officielle dokumenter. Når ejendommen er fundet og beslutningen er truffet, ser forløbet således ud:
 
- Kontrakt udarbejdes og underskrives
- Køber skal have skattenummer
- Køber skal have oprettet en bankkonto
- Ansøgning om opholdstilladelse udarbejdes (se beskrivelse længere nede)
- Køber skal have fuldmagt ved notaren

TAPU - TAPU - SKØDE - SKØDE

Dette dokument er skødet, og det vil du få overdraget på det lokale skødekontor når købet er gennemført og visum opnået.

Information omkring skødet
 
Skødet/Tapu er den officielle bekræftelse på at du er ejer af den bolig / grund du har købt. For udlændinge der vil købe en ejendom (villa, lejlighed eller grund) i Tyrkiet er der en ventetid på skødet på normalt 1-2 måneder.
Først afleveres det på det lokale skødekontor, derefter til det militære hovedkontor i Izmir, for at tjekke at boligen ikke er beliggende i militært område. Dette er kun er formalitet, og når det er overstået kan du gå på det lokale skødekontor igen sammen med en translator og underskrive dit skøde.
 
Detaljer på skødet
1: Adresse på ejendommen
2: Foto af ejer
3: information om ejendommen
4: Størrelse på grunden
5: Pris i Tyrkiske Lira (YTL)
6: Information om ændret ejerskab
7: Købers navn og faders navn
8: Dato for skøde ændring
9: Dato, stempel og underskrift fra Land registrerings kontoret
10: Information om forrige ejerskift på skødet
 
Vær opmærksom på at skøderne findes i to forskellige farver: Rød og Blå.
Der er ingen forskel på skøderne, det er blot papiret er findes i to forskellige farver.
 
Opholdstilladelse / skøder!
  • Afventer man skøde på 1 bolig, skal alle der står på skødet søge en 6 mdr. opholdstilladelse (Vi laver dog nu 1 år, for en sikkerheds skyld).
  • Afventer man skøde på 2-? Boliger, skal alle der står på skødet søge en 1-5 årig opholdstilladelse (der er ingen direkte regler udskrevet omkring flere boliger).

Så snart man har fået opholdstilladelsen, kan man 3-6 uger efter afhente sit skøde på det lokale skødekontor.

Forløb:
- Kopi af pas, kopi af tyrkisk bankkonto (med minimum 200 euro på pr. mdr. man søger) samt 5 stk. passfotos afleveres på politistationen i Alanya/Antalya. Derefter får man udleveret en ansøgnings blanket samt en betalings blanket.

- Ansøgnings blanketten, skal udfyldes på en gammeldags skrivemaskine og dette kontor tager ca. 15 ytl for dette.

- Derefter skal betalings blanketten betales på skattekontoret.
Priser:
6 mdr.  : 237 ytl.
7 mdr. :  326 ytl.
1 år      : 492 ytl.
2 år      : 930 ytl.
3 år      : 1360 ytl.
4 år      : 1806 ytl.
5 år      : 2244 ytl.
OBS! Hvis det er første gang personen søger opholdstilladelse i tyrkiet, skal der her også betales 152ytl.

- Kvitteringen på ovenstående betaling afleveres på politistationen sammen med den korrekt udfyldte ansøgnings blanket.  Samt her betales 70 ytl. for opholdstilladelse bogen.

Søger man via Politistationen i Alanya går der op til 4 uger, så er opholdstilladelsen klar til personlig afhentning.
Søger man via politistationen i Antalya, går der op til 1 uge.

Når det er hentet, tager vi en kopi af det og skødekontoret sender det til godkendelse på skødekontoret i Antalya / Ankara. Derefter giver de grønt lys til Alanya kontoret for udlevering af skødet til kunden.

Ofte stillede spørgsmål:

Er der tidsbegrænsning på afhentning af opholdstilladelsen?
-Nej, man kan afhente det næste gang man er hernede.

Skal jeg søge igen, når opholdstilladelsen udløber?
- Nej, det behøver du ikke.

Skal alle på skødet søge opholdstilladelse? 
- Ja, alle skal søge opholdstilladelse.
Er man 2 personer, der sammen har købt 2 lejligheder, kan skøderne ændres så i ejer én hver, derved skal i begge kun søge 6 mdr. opholdstilladelse i stedet for 5 år.

Kan opholdstilladelse søges på den Tyrkiske Ambassade i Danmark?
-Der kan søges visum ja, men det er ikke nok, idet man skal have det der hedder "ikamet" -Eller på dansk "opholdstiladelse, hvilket kun kan opnås ved søgning om det i Tyrkiet.  

Kan Politistationen i Alanya sende mit visum til mig i dk?
- Nej, det skal afhentes på stationen hernede.

Skal man bo i Tyrkiet i det 1/2 eller de 5 år?
- Nej.

Kan man få opholdstilladelse hurtigere via politistationen i Antalya?
- Ja, pt. kan man få det udleveret inden for 1 uge.

Alle der har købt/køber igennem M&C Property bliver selvfølgelig hjulpet igennem ovenstående af os.

Hvis du er i tvivl om noget eller har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Til toppen


Efter købet

Vi er meget fornøjede med vores after sales service, ligesom alle vore kunder er det. Hos M&C Property er vi glade for at kunne hjælpe det mere, for at du rigtig kan føle dig hjemme og nyde tilværelsen i dit nye drømme hjem. Her er et uddrag af de ting, som vi tilbyder i vores after sales pakke:
 
- Installere el/vand og telefon i den nye ejers navn
- Hjælpe til med møblering af dit nye hjem
- Præsentere dig for de lokale steder, så du hurtig føler dig hjemme og velkommen
- Arrangere hospital og skole, hvis dette er krævet
- Arrangere de relevante forsikringspapirer
- Arrangere dine fremtidige flyrejser fra Danmark (Samarbejder med både danske og hollandske flyselskaber)
 
Dette er bare nogle af de services som vi tilbyder, når du bliver en del af den evigt voksende M&C Property familie.

 

- Ansøgning om Tapu udarbejdes
- Ansøgning sendes til Izmir
 

Til toppen

 


Uanset hvilke ønsker du har, er vi her for at hjælpe.
Vores motto er:
Lad os ikke fortælle dig...
Lad os VISE dig!
Vi ser frem til at møde dig her i det solrige Tyrkiet!
 
info@alden.dk- sitemap links